Mutluluk Üzerine

Harvard Business Review’in eski bir sayısı okuyordum ve çok ilgimi çekti, zira kapak konusu mutluluk ve mutlu çalışanların, şirket karını nasıl artırdığı ile ilgili.. Şu sıralar gazetelerde ve dergilerde hep mutlu olmak için 12 neden, mutsuz olmanın 20 sebebi türünden bir sürü makale okuyoruz. Mutluluğun bilimsel olarak nasıl değerlendirildiğine ve ölçümlendiğine dair bulguları okuyabilmek için dergiyi hemen kaptım ve sizinle makalelerden bazı alıntıları paylaşmaya karar verdim.

Harvard’da psikoloji üzerine ders veren Prof.Dr. Daniel Gilbert’e göre mutluluk hepimizce malum zengin olmak, aşık olmak, güzel bir ev sahibi olmak, başarılı olmak gibi belli başlı nedenlerle değil, her gün hoşumuza giden nar gibi kızarmış bir patates kızartması atıştırmak, sevdiğimiz bir iş arkadaşımızla öğle molasında yarım saat keyifli bir sohbet, yürürken ayağımıza bizi sıkmayan rahat ayakkabılar olması gibi onlarca ufak ve sevindirici durumun bir araya gelmesi ile ortaya çıkıyor.

Mutluluk artık resmen ölçümleniyor

Matthew Killingsworth akıllı telefonlara yüklediği özel bir web uygulaması ile 83 ülkede 15 bin kişiye belirli aralıklarla keyif ve mutluluk durumlarını çok kötüden çok iyiye kadar giden bir ölçekte belirtmesini istemiş. O anda ne yaptıkları, nasıl bir ortamda ve çevrede bulundukları, sosyal hayatları, uyku durumu ve verimlilik seviyeleri de sorulan sorular arasında. 2009’dan beri milyonlarca bilgiyi toplayan Killingsworth, dünyanın en büyük mutluluk verisi altyapısına sahip olduğunu düşünüyor.

Çalışanların yüzde 50’sinin aklı işte değil

Bu verilerden çalışanların yüzde 50’sinin aklının bambaşka dünyalarda gezindiği ve işine konsantre olamadığı ortaya çıkıyor. Böyle işyerlerinde de verimlilik doğal olarak düşüyor. Araştırma, çalışanların mutluluk durumlarının bir çalışma gününün çeşitli dilimlerinde değişebileceğini ve büyük farklılıklar gösterebileceğini ortaya çıkarmış. Yüksek bir maaş ve statüyle çalışmak gibi durumlar çalışanın mutlup olup, daha verimli çalışmasını sağlamayabiliyor. Bir departmanda çalışanların birbirleriyle etkileşimi, üzerinde çalışılan projeler, onların çalışmaya verdikleri katkı hissiyatı gibi dinamik değişkenler mutluluk seviyelerinin sürekli değişken olmasının en büyük nedenleri. Özetleyecek olursak, vücut ve aklına aynı yerde olması verimlilik için şart.

Mutluluk için en önemli etkenler

Araştırmalar göstermiş ki, bir insanın mutlu olması için en önemli etken dostlarının, arkadaşlarının olması ve tabii ki güçlü ve birbirine bağlı aile bireylerinin varlığı. Diğer bir etken de küçük, sıradan şeylerle mutlu olabilme yeteneği. Diğer bir etken, başımıza gelen her türlü travma ve üzücü olaydan birşeyler öğrenebilmiş olarak çıkmak ve bunları zengin deneyim olarak değerlendirerek, mutlu olmak. Zira en üzücü olayların etkisinin bile üç aydan fazla sürmediği ispatlanmış. Yaralarını sarıp, hemen yola devam etme esnekliğine sahip insanlar. Tabii ki mutlu çalışan insanlara sahip olmak için liderlerin, yöneticilerin çalışanlarına zor, fakat ulaşılabilen hedefler sunması azami derece önemli.

 

* Nurdan Tümbek Tekeoğlu’nun Perakende Trendleri köşesinden alıntıdır.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s