İşimizin Geleceğini Düşünmek..

Çok değil, 200 yıl kadar
önce “buz taşıyıcılığı” bir iş idi. Amerika’da kışın donan göllerin donmuş
kısmı “buz kırıcı”lar tarafından parçalara ayrılır, gemilere yüklenir
Hindistan’a taşınırdı. Hindistan’a varana dek buzun önemli bir bölümü erise
de kalan hala çok iş görürdü. Öyle ya, başka bir alternatif var mıydı?Aradan zaman geçti, buz
yapabilen makineler üretildi. Buz kırıcılar işsiz kaldılar. Çünkü artık her
işletme kendi buzunu üretebiliyordu.

Aradan zaman geçti,
buzdolapları yapıldı, buz makinesi üreticileri işsiz kaldılar. Çünkü artık
her ev kendi buzunu üretebiliyordu.

Buz kırıcıların kaderiyle
sizinkinin aynı olmaması için yapabileceklerinizi belirlemek üzere ne kadar
zaman ayırıyorsunuz? Gelin, konuşmamızın kapsamını daha da daraltalım:
Aşağıdaki soruları zaman zaman yanıtlıyor, yanıtlarınızın nasıl değiştiğini
gözlemliyor, alternatiflerinizi değerlendiriyor musunuz?

  • Müşterilerim,
    benim ürünlerime on yıl sonra hala gereksinim duyacak mı? Neden
    duysunlar? Başka alternatifleri olabilir mi?
  • Bu
    ürünlerin dağıtımını önümüzdeki yıl kim benden daha iyi yapabilir? Ya
    beş yıl sonra?
  • İşimi
    en kaliteli yapan ben miyim? (Hayır, yalnızca ürünlerin fiziksel
    özelliklerini düşünmeyin. En iyi finansal planlamayı siz mi
    yapıyorsunuz? Pazarlama stratejiniz daha iyi olabilir miydi? Bunlar gibi
    soruları da düşünün ve dürüstçe yanıtlayın: Bunu dünyada en iyi yapan
    siz misiniz?).
  • İşinizi
    dünyada en iyi yapan siz değilseniz (pek azımız için dünyada en iyi
    olduğunu düşünecektir) neleri düzeltmek istersiniz?
  • Beş
    yıl sonra iş hacmimiz ve kar marjımız nereye gidecek? Kiminle rekabet
    edeceğiz?

“Dünyada en iyi olmak mı?
Daha rasyonel hedefler verseniz daha iyi olur” demeyin hemen. En iyi olmak
için işinizi her an sorgulamamak için bir rasyonel neden bulabiliyor musunuz?

1960’larda Japon
arabaları “ucuz ve kalitesiz” olarak görülürdü. Japon otomotiv sektörü bugün
bambaşka bir noktada. 2000 yılında Güney Kore yapımı cep telefonu görmüş
müydünüz? Bugün görüyor musunuz? 1980 yılında, 1990 yılında, 2000 yılında, ve
2010 yılında Türkiye’nin en karlı bankaları hangileriydi? Bankacılık
sektöründe taşların yerine oturmuş olduğuna inanıyor musunuz?

Şirketinizin her
departmanı diğer departmanlara mükemmel kaliteyi sunmalı. Bütçeyi hazırlayan
ekip çok iyi tasarlanmış bir bütçe yapısıyla rakamları dolduracak (ve bu tür
işlerden hiç hoşlanmayan) satış ekibinizin işini ne kadar rahatlatabilir,
değerlendirin. Üretim planlama ekibiniz, satış ekibinize doğru terminler
vererek satışınıza ne kadar katkıda bulunabilir, lütfen değerlendirin.

Peki ekipleriniz neden
dünyanın en kaliteli işini yapmalılar? Ne diyeceksiniz de onları ikna
edebileceksiniz?

En temel noktadan
başlayalım: Ekibinizin her üyesi – genel müdürünüzden kat sekreterinize kadar
– stratejinizin ne olduğunu biliyor mu? Kendisinin bu stratejinin neresinde
ne rol üstlendiğinin farkında mı? Herkes önemli olmak ister. Ekibiniz,
kendini önemli hissetmezse söyleyecekleriniz onları dünyanın en iyi işini
yapmak konusunda ikna etmeye yetmeyecektir.

Stratejinizi ekibinize
duyurdunuz. Peki ne yapacaklarını biliyorlar mı? Yaptıkları işin kime ne
etkisi olduğunu onlara bir tek çizgisiz dosya kağıdı üzerinde
anlatabilmelisiniz. Herkesin önünde aynı dosya kağıdı olmalı. Bu dosya
kağıdının bir ucunda “şirket değeri” olmalı, diğer ucunda her kişinin bu
değeri nasıl etkileyebileceği listelenmeli. Bir değer ağacından bahsediyoruz.
En basit anlatımla tüm çalışanlarınız şirket için neden önemli olduklarını
anlamalılar. Çünkü her aslan en yavaş zebradan hızlı olabildiği zaman, her
zebra da en hızlı aslandan hızlı koşabildiği zaman yaşamını güvence altına
alabilir. İş yaşamı, şirketler için farklı mı? O halde neden bu mücadeleyi
bir tek A4 kağıt üzerinde herkesin aynı şekilde anladığı bir strateji ile tüm
ekibinizi yanınıza alarak vermiyorsunuz?

Ekibiniz kendi önemi
anlasa dahi bu işin içinde kendileri için maddi ve manevi bir getiri yoksa
işe sıkı tutunmayacaklardır. Neden tutunsunlar? Muhasebe müdürünüzün
“hesapları tutan”, insan kaynakları müdürünüzün “özlük işlerine bakan”,
planlama müdürünüzün “üretimi hesaplayan, stoklarınızı yöneten” kişiler
olduklarını düşünmekten vazgeçmelisiniz. Maliyet muhasebesi düzgün
yapılmıyorsa satışçılarınız doğru fiyatla satış yapabilir mi? Tüm ekibiniz,
bilançonuzda görünmese dahi değerini en iyi şekilde yönetmeniz gereken
varlıklardır. Bu varlık portföyünü yönetmeye zaman ayırmalısınız. Herkes
şirket değerine etkisi oranında nemalanmalı.

Değer ağacını çizip,
kimin neye etkisi var diye sorguladığınızda iki tip sürprizle
karşılaşacaksınız: 1) Elemanlarınızın şirket için değeri sizin
düşündüğünüzden çok farklı. Önemli olmadığını sandığınız pozisyonlar sizin
için son derece kritik güçleri elinde tutuyor. 2) Elemanlarınız, bu gücü
kullanabilmek için ne yapmaları gerektiğinin farkında değiller. Yani
“dünyanın en iyi işini yapmak” ne demek bilmiyorlar.

Kafanız iyice karıştı mı?
Güzel, o halde doğru yoldayız. Bir öneri. Sırayla şu soruları yanıtlayın:

1) Şirketimin 10 yıl sonra ayakta kalması için bir neden var mı?

2) Öyle ise 10 yıl sonra nasıl daha güçlü olurum?

3)    Daha  güçlü olabilmek için şirketimin hedef müşteri kitlesi, dağıtım kanalları,  ürün gamı, üretim yöntemleri zaman içinde nasıl değişecek?

4)    O  halde stratejim ne olacak?

5)    Bu  stratejinin gerçekleştirilebilmesinde kimin rolü ne olacak?

6)    O  halde kim benim için neden ve ne kadar değerli?

7)  Herkes ne yapması gerektiğini ve karşılığında ne kazanacağını biliyor mu?

8)  Ekibimin kazancı onların benim için değeri ile orantılı mı?

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s